Публикации

I. МОНОГРАФИИ

  1. Размирието на разума, Университетско изд. “Св.Кл.Охридски”, С., 1994, 308 с.
  2. Критическата метафизика на Кант. Опит за виртуалистки трансцендентализъм, Изд. Faber, В. Търново, 2003, 436 с.
  3. Критически онтологеми на духовността, Изд. Faber, В. Търново, 2006, 398 с.
  4. Пътища на метафизиката. Кант и Хайдегер, Изд. „Изток-Запад”, С., 2011, 452 с.

 

   II. СЪСТАВИТЕЛСТВО

  1. Философията между традициите и съвременността, БАН, С., 1990, 223 с.
  2. Трансцендентална философия. Наука и морал, БАН, С., 1993, 511 с.
  3. International Philosophical School “Science, Civilisations, Values”, BAN, Varna, 1994, 335 р.
  4. Философският образ на кръстопътния човек в българската култура – рационалност, духовност, религиозност, Рива, С., 1996, 220 с.
  5. Хуманизъм. Култура. Религия, Изд. ЛИК, С., 1997, 232 с.
  6. Трансцендентален схематизъм, Рубрика в сп. „Философия”, 1996/5-6, с.32-72.
  7. Кант и Кантовата традиция в България, Изд. ЛИК, София 2001, 458 с.
  8. Кант и метафизиката, УИ “Неофит Рилски”, Благоевград, 2003, 212 с.
  9. Philosophy between Old and New Values, IPhR-BAS, 2003, Sofia, 446 p.
  10. Кант и диалогът на традициите, УИ “Неофит Рилски”, Благоевград, 2004, 404 с.
  11. Онтологията през двадесети век, Изд. Faber, Велико Търново, 2007, 450 с.
  12. Трансцендентални езици на метафизиката, УИ “Неофит Рилски”, Благоевград, 2009, 535 с.
  13. Модели на философското мислене, – в: поредицата „Философски опити”, Т. 7, УИ “Неофит Рилски”, Благоевград, 2010, 263 с.
  14. Бездната Хайдегер, УИ “Неофит Рилски”, Благоевград, 2011, 407 с.

 

   III. СТУДИИ  И  СТАТИИ

  1. Спекулативното в идеологията и свободата на личността, – в: Идеология и личност, Изд. на СУ, С., 1981, с.125-135.
  2. Към културологичната интерпретация на трансценденталния идеализъм на Имануел Кант, – във: Фил.мисъл, 1985/11 (в съавт.), с.23-33.
  3. Към определянето на опосредствуването, – във: Фил.мисъл, 1986/11, с.42-51.
  4. The Direct and the Indirect Cognition, – in: Darshana International, India, Vol. XXVI, 1986/3, р.22-28.
  5. Хитростта на разума, – в: Социолог.проблеми, 1988/5, с.16-26.
  6. Първа записана беседа между учител и ученик, състояла се на 11.01.1984 г., – във: Философия. Социална практика. Култура, БАН, С., 1988, с.77-87.
  7. Der Übergang von rein-transzendentaler zu gegenständlich-transzendentaler Kritik der Vernunft als Anfang der Tendenz eines Übergangs von vernünftiger zu theoretischer Erkenntnisbegründung, – in: Kongreßakten des 7. Internationalen Kant-Kongresses, Bouvier, Bonn, Berlin, 1991, S.473-481.
  8. Die thematische Vermittlung. Eine prohegelsche Alternative der postpositivistischen Modelle der methodologischen Forschung, – in: Hegel-Jahrbuch, Germinal-Verlag, Fernwald/Annerod, 1992, B.2, S.343-348.
  9. Die Kritik als modus vivendi der Vernunft, – in: Critic and Doctrinal in Kant, Universitati Bucuresti, Bucharest, 1992, p.9-13.
  10. Die Triade Hegels vom logischen Standpunkt, – in: Jahrbuch für systematische Philosophie 1992, LIT-Verlag, Münster, Hamburg, 1992, S.57-64.
  11. “Der Streit der Fakultäten” – ein unfollendetes Drama, – in: International Philosophical School “Science, Civilizations, Values”, Varna, 1994, S.331-335.
  12. Животът на философа, или философията като начин на живот (духовното завещание на Кант), – в: Имануел Кант, Педагогика. Спорът на факултетите, Изд. “Хр. Ботев”, С., 1994, с.224-239.
  13. Schleidens Kritik der Schellingschen und Hegelschen Naturphilosophie. Warum entfremden sich Philosophie und Naturwissenschaft immer weiter? – in: Preprint series devoted to history and philosophy of science, theory of history, and natural philosophy, Berlin, Mai 1995, Nr.29/95, S.1-17.
  14. Метафизика на погледа (към архитектурата на културантропологията), – във: Философия, 1995/5, с.16-18.
  15. Die List der Vernunft als Anfang der Tendenz der Zerstörung der absoluten Vernunft, – in: Hegel-Jahrbuch 1995, Hg. A.Arndt u.a., Berlin: Akademie-Verlag, 1996, S.289-292.
  16. Zum Menschgott und seinen Grenzen, – In: “Euthanasie” – Krieg – Gemeinsinn: Solidarisch handeln, demokratisch verantworten: Für ein humanes Leben aller! (Jahrbuch fuer systematische Philosophie ’94), Hg. W.Jantzen, LIT-Verlag, Münster, 1995, S.126-129.
  17. Die Reflexion als List, – in: Die Anstrengung des Begriffs. Hegel, Marx und die kritische Analyse der Gesellschaft (Annalen der Internationalen Gesellschaft fuer dialektische Philosophie Societas Hegeliana, Band IX), Pahl Rugenstein Verlag, Bonn, 1996, S.133-137.
  18. Образът на човека в онтологията на духовността, – във: Философският образ на кръстопътния човек в българската култура – рационалност, духовност, ралигиозност, Рива, С., 1996, с.50-71.
  19. Сянката, – във: Философски алтернативи, 1996/1, с.148-49.
  20. Схематизмът като мост към трансценденталната онтология, – във: Философия, 1996/5-6, с.44-53.
  21. The Transcendental Grounds of the Democratization, – in: Mind, Reality and Values, Shabla, 1996, p.193-197.
  22. Как е възможно религиозното априори? – в: Хуманизъм. Култура. Религия, Изд. ЛИК, С., 1997, с.76-87.
  23. Похвално слово за св. Апостол Павел, – в: Хуманизъм. Култура. Религия, Изд. ЛИК, С., 1997, с.165-170.
  24. От Волф и Крузий към Кант, – във: Философски форум, 1998/1, с.11-16.
  25. Виртуални проекции на трансценденталното, – във: Философия, 1999/3, с.12-20.
  26. Файлът на умиращия програмист (поема за прераждането на философа), – в: Осмисленост. Смисъл. Опосредстваност. Студии, посветени на 40-годишнината на проф. дфн Димитри Гинев, ИК “Критика и хуманизъм”, С., 1998, с.11-13.
  27. Die Identitätslabyrinthe, – in: Universal and Particular, LIK–Verlag, Sofia 1999, S.60-63.
  28. Историкофилософската методологема, – във: Философски форум, 1999/4, с.32-50.
  29. Modi der List der Vernunft, – in: Arndt, A. u. a. (Hg.), 2000, Hegel-Jahrbuch 1999, Hegels Ästhetik. Die Kunst der Politik – Die Politik der Kunst, Erster Teil, Akademie Verlag, Berlin, S.257-261.
  30. Über die Zeitigung der Zeitlosigkeit, – in: Kaneva, S. a.a. (Ed.), Philosophy between Two Centuries. Proceedings of XXI Varna International Philosophical School 29 May-01 June 2000, Bulgarian Academy of Sciences 2001, p.241-244.
  31. Transzendentales und Virtuelles, – in: Gerhard, V. u. a. (Hg.), Kant und die Berliner Aufklärung. Akten des IX. Internationalen Kant-Kongresses, de Gruyter Verlag, Berlin, New York, 2001, B.2, S.758-763.
  32. Jenseits von Bewußtsein, – in: Arndt, A. u. a. (Hg.), 2002, Hegel-Jahrbuch 2002, Phänomenologie des Geistes, Zweiter Teil, Akademie Verlag, S.241-244.
  33. Wie ist die kritische Metaphysik als virtualistischer Transzendentalismus möglich? – in: Bryuschinkin, W., (Hg.), 2005, Kant zwischen West und Ost. Zum Gedenken an Kants 200. Todestag und 280. Geburtstag, Kaliningrad, B.1, S.220-227.
  34. Wolnosc polityczna jako proces wyzwolenia etycznego, – in: Przylebski, A. (red.), 2007, Filozofia polityczna Hegla. Istota, aktualnosc, kontynuacje, Wyd. Campo dei Fiori, Poznan, s.143-150.
  35. Dasein и естество. Една рефлексия по повод Хайдегеровото начало на битийната метафизика, – във: Философия, 2007/6, с.3-8.
  36. Die politische Freiheit als ein Prozess der sittlichen Befreiung, – in: Hegel-Jahrbuch 2008, Hegels politische Philosophie, Arndt, A. u.a. (Hg.), Akademie Verlag, Erster Teil, S.64-68.
  37. La „filosofia“ in Bulgaria: vecchie ideologie e nuovi dilemmi (1968-1975), – in: Celozzi Baldelli, Pia G. (red.), 2008, La politica estera italiana negli anni della Grande Distensione (1968-1975), ARACNE editrice, Roma, pp.159-161.
  38. В поисках европейской идентичности, – в: Философия и социальнЫе науки (Минск, Беларусь), 2009/1-2, с.4-8.
  39. Hegel after and beyond Kant, – in: Sofia Philosophical Review, Vol.IV, 2010/1, p.20-33.
  40. Der Geist als Ontologem der Epoche der Aufklärung, – in: Hegel-Jahrbuch 2011, Geist? Arndt, A. u.a. (Hg.), Akademie Verlag, Zweiter Teil, S.184-192.

 

   IV. ПРЕВОДИ

  1. Кант, И., Спорът на факултетите. Педагогика, ИК “Христо Ботев”, С., 1994.
  2. Льофевр, В., Историко-научни проблеми в Енгелсовата “Диалектика на природата”, – във: Философска мисъл, 1991/8, с.56-65.
  3. Функе, Г., Акценти на дискусията в неокантианството, – във: Философски преглед, 1993/1-2, с.3-12.
  4. Кант, И., Определяне на понятието за човешка раса, – във: Философски алтернативи, 1994/6, с.5-16.
  5. Кант, И., Религията в границите на самия разум, Изд. “Отворено общество”, С., 1997, 200 с.
  6. Фрагщайн, А., Диайрезата при Аристотел, – в: Аристотел, Топика, Изд. З. Стоянов, С., 1998, с.314-352.
  7. Кант, И., Лекции за познанието на природата на човека от господин професор Кант, – в: Homo culturalis. Идеи в културологията, Университетско издателство “Св.Кл.Охридски”, С., 1998, Т.3, с.55-158.
  8. Арнт, А., Диалектика и херменевтика. Перспективи пред една ранноромантична концепция, – във: Философия, 1999/3, с.3-11.
  9. Раупах-Щрай, Г., Сократовата парадигма, – във: Философски форум, 2006/2, с.175-188.
  10. Крон, Д., Теория и практика на Сократовата беседа, – във: Философски форум, 2006/2, с.165-174..
  11. Найсер, Б., Сократовата беседа като диалогичен учебен процес, – в: Педагогика, 2007/1, с.87-95.
  12. Адолфи, Р., Устойчивостта в модерността. Погледът на Хелмут Плеснер върху състоянието на идеите в епохата на криза на обществеността, – във: Философски форум, 2007/1, с.74-93.
  13. Хесе, Р., Увод във философията. Основни въпроси на философията между истината и властта, УИ, “Неофит Рилски”, Благоевград, 2008, 141 с.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: